Opdrachtgever: eko strategie & design voor Grendel Games
# website, concept, projectbegeleiding

Hoe het monster van Grendel Games ontwaakte…

In de oude gevangenis van Leeuwarden, de Blokhuispoort, woont een monster… Nou ja, niet een echt monster. Maar de naam van gamebedrijf Grendel Games is geïnspireerd op een eeuwenoud gedicht over het monster Grendel. Eko Kooistra had van Grendel Games de vraag gekregen of hij een nieuwe website voor hen kon maken en hij vroeg mij of ik zijn teamgenoot voor deze opdracht wilde zijn. In zo’n opdracht zetten we graag onze tanden!

De opdracht. Ontwikkel een merkidentiteit en website en betrek de medewerkers erbij.

Aan de slag! We ontwikkelden eerst een merkmodel waar op één A4-tje werd samengevat waar Grendel Games voor staat. Zo werd al snel duidelijk dat het huidige logo, ook al was de directie eraan gehecht, toch echt niet meer paste. Grendel Games artdirector Anne maakte een spetterend nieuw logo waarbij het monster tot leven kwam. Het bleek een slim, eigenzinnig en grappig monster te zijn met een tomeloze energie. Hmmm, eigenlijk een beetje zoals Grendel Games.

De klant wilde de eigen medewerkers graag betrekken bij het verzamelen van input voor de website. En wat is er nu passender dan hier ook een game van te maken! Op een ochtend, voor het kantoor echt openging, slopen spelleiders Frans Scheepens en ik de studio binnen en plaatsten we op elke tafel een zwart doosje. In dit doosje zat een ei gemaakt van klei, met daarop de ‘schaduw van het monster’ op een bedje van gedroogd zeewier (driemaal raden wie over de rotsen bij Harlingen had geklauterd om dat te scoren). Boven op het ei lag een kaartje met de tekst: ‘Grendel invites you to play’.

We namen de medewerkers vervolgens mee naar de ‘cave’. Met licht, zeewier en andere attributen hadden we een voormalige cel omgebouwd tot de ‘cave’ van het Grendel-monster. We hadden hier tevens een plek gecreëerd waar de medewerkers ideeën konden bedenken voor de nieuwe website. Na drie weken kwamen de spelleiders weer terug en presenteerden de medewerkers hun ideeën.

Nu we de input van de medewerkers hadden, konden we aan de slag met de website. We verzamelden een team van mensen om de website te ontwikkelen, te ontwerpen en te bouwen, waaronder Robbin van Nek voor de art direction, De Staat van Creatie voor design en bouw, Anne en Lieuwe van Grendel Games voor de visuals en Menno de Boer voor fotografie van de medewerkers. PIT was in dit hele proces mede-projectleider, conceptontwikkelaar en copywriter.

Reactie opdrachtgever.
Samenwerkingspartner Eko Kooistra: ‘Het werken met Ingrid is een feestje. Naast haar deskundigheid en creativiteit beschikt Ingrid over de ervaring om een project van a tot z te coördineren. Het samenwerken gaat uit van respect voor elkaars vak en hoe we samen het beste uit de opdracht kunnen halen voor de klant en het gewenste doel. Goed doorvragen naar de echte wens zorgt voor een creatieve wisselwerking die wederkerig is en waarmee we de opdrachtgever positief hebben verrast. Het positioneren van Grendel Games is ook een van mijn oogappels.’

Reactie opdrachtgever.
Samenwerkingspartner Eko Kooistra: ‘Het werken met Ingrid is een feestje. Naast haar deskundigheid en creativiteit beschikt Ingrid over de ervaring om een project van a tot z te coördineren. Het samenwerken gaat uit van respect voor elkaars vak en hoe we samen het beste uit de opdracht kunnen halen voor de klant en het gewenste doel. Goed doorvragen naar de echte wens zorgt voor een creatieve wisselwerking die wederkerig is en waarmee we de opdrachtgever positief hebben verrast. Het positioneren van Grendel Games is ook een van mijn oogappels.’

Ook zin om het merkmonster los te laten?