Opdrachtgever: gemeente Heerenveen
# campagne, film, social media
Een steuntje in de rug voor inwoners bij energie besparen
De gemeente Heerenveen wilde haar inwoners helpen energie te besparen door middel van een waardebon waarmee energiebesparende producten konden worden gekocht. Goed idee natuurlijk! En gezien de hoge energieprijzen wilden ze het liefst dat de waardebonnen zo snel mogelijk bij de inwoners terechtkwamen. Het team van PIT bedacht, ontwikkelde en maakte in enkele weken een complete campagne.
De opdracht. Ontwikkel een campagne waarmee we de huurders in onze gemeente kunnen attenderen op een cadeaubon voor energiebesparende producten. Er zijn 8.000 huurwoningen en het doel is om er zeker 4.000 huurders blij mee te maken.

Aan de slag! Het creatieve team van PIT, Roel en Ingrid, bedacht een concept waarmee de essentie meteen helder werd: De Energie Kado Bon, dat is mooi meegenomen! Het beeld bestond uit inwoners die we fotografeerden met een tas met energiebesparingsmiddelen. We raadpleegden een ambassadeur van laaggeletterden uit de gemeente en die adviseerde ons om het woord ‘cadeau’ als ‘kado’ te schrijven, omdat dit voor die doelgroep beter leesbaar is.
We schreven een script voor een filmpje met de wethouder en filmden dit met het enthousiaste duurzaamheidsteam van de gemeente Heerenveen en de vakmensen van 2-inch Media. Dit filmpje gebruikten we voor de lancering van de actie.
We fotografeerden en interviewden vier inwoners met fotograaf Erikjan Koopmans. De foto’s en de interviews werkten we uit tot artikelen, folders, een webpagina en socialmedia-uitingen. Klaasjetze versterkte het PIT-team met zijn ontwerpkwaliteiten.
De actie liep als een speer! In plaats van de vooraf bedachte acht weken, was het streefgetal van 4.000 huurders al in drie weken gehaald. We deden er nog een schepje bovenop, zodat ook de andere helft van de cadeaubonnen kon worden verzilverd door de inwoners van Heerenveen.

![]() |
Reactie opdrachtgever. Charlotte Mars, Gemeente Heerenveen: ‘De samenwerking met Ingrid en haar collega’s aan de campagne was erg prettig. Communicatie die de doelgroep aanspreekt is erg belangrijk bij een opdracht als deze. Hoe fijn is het dan om te mogen samenwerken met een professioneel en innovatief bureau als PIT! Met de leuke en vooral pakkende campagne die ze in korte tijd in elkaar hebben gezet, is een resultaat behaald dat ver boven onze verwachting uitsteeg.’ |
Reactie opdrachtgever.
Charlotte Mars, Gemeente Heerenveen: ‘De samenwerking met Ingrid en haar collega’s aan de campagne was erg prettig. Communicatie die de doelgroep aanspreekt is erg belangrijk bij een opdracht als deze. Hoe fijn is het dan om te mogen samenwerken met een professioneel en innovatief bureau als PIT! Met de leuke en vooral pakkende campagne die ze in korte tijd in elkaar hebben gezet, is een resultaat behaald dat ver boven onze verwachting uitsteeg.’
Wil je ook communicatie die de doelgroep aanspreekt?